Tuesday 4 September 2012

شوية ذكريات حلوة

عندي شوية أحاسيس متلخبطة كده وتخوَّف مش عارفة ليه !
كنت طول اليوم انهاردة بفتكر زمان والحاجات اللي كانت بتفرحني وتزعلني
كنت بفتكر لما كنت بلعب مع ضلي علي الارض واحرك ايدي ولما ضلي يبقي ورايا وأمشي وامد قال يعني حد ماشي ورايا
لما كنت بركب مواصلات واقعد ابص علي العربيات وابص علي الواح ارقامهم واقرا ملاكي القاهرة واشوف كام عربية مش ملاكي القاهرة وأسرح بقي في قصة صاحب ملاكي اسكندرية وليه جاي القاهرة (علي فكرة زعلت قوي لما غيروا اللوحات بحروف عشان مكنتش عارفة مين القاهرة من المحافظات التانية..بس برضه فيا نفس الداء بس المرادي بقيت بضحك علي الحروف)

فاكرة أبلة فضيلة والصحيان علي "ياحلو صبَّح يا حلو طل" كل يوم جمعة من 6 الصبح (كان ابويا بيكدرنا كل اجازة)

فاكرة الطفطف بتاع راس البر اللي ابويا اخدني فيه مرة ولفينا راس البر كلها..كان بيقنعني انه بيفسحني بس الحقيقة اننا كنا تايهين :D

فاكرة لما كنت ببص في وشوش الناس في المترو والاقي وشوش مكرمشة ووشوش بتضحك ووشوش متضايقة وعيون فيها الم كنت بحس بيهم

 فاكرة لما كنت اقعد اقرا اليفط واعلانات المحلات وكاني بتسابق اخلصهم الاول ..الحقيقة اني انا كل مكان ليه عندي ذكري بيفكرني بناس معينة وبشم ريحتهم فيه
افتكرت ازاي كان القمر وهو بدر بيفرحني وكنت بحس ان اليوم جميل ..ومازال البدر بيفرحني وبيحسسني بالسعادة .. بحس ان اليوم عيد .. ان الدنيا بترسم فرحة في وشي لدرجة اني ببقي عايزة اخرج اتفسح وقتها ولو معرفتش اخرج بدخل البلكونة.. أجيب كرسي وافرد رجلي علي سور البلكونة وراسي مرفوعة لفوق ومتنحة في القمر والنجوم
افتكرت ازاي لما كنت بشوف البحر وبغمض عنيا واسمع بس صوت الامواج ولو الدنيا شمس بحس بيها والدفا بتاعها بيوصلني
وقعدت أضحك علي نفسي قوي لما افتكرت ازاي لما كنت بتضايق بمشي في الشوارع اشكي واحكي وافضفض لنفسي وساعات كان بيبقي بصوت عالي .. ولما اضايق اكتر مش بشوف ناس بشوف لمعة فاترينات المحلات وانوار العواميد وبحبس دموعي عشان لسة حاسة بان الناس حوليا
افتكرت لما مرة كنت نازلة علي السلم ولقيت قطة قعدت اقولها متخافيش انا نازلة بس مش هاجي جمبك وزعلت اوي انها جرت برده ومتطمنتش ليا
مش عارفة ايه اللي فكرني بكل اللي انا حساة دة دلوقتي .. يمكن بسبب شوية صور رجعت اتفرج عليها .. يمكن بسبب ناس سافرت وناس بتسافر وكانهم بيودعوني ويسيبوني هنا لوحدي

No comments:

Post a Comment